Thursday, May 7, 2015

Mellow

Mood semenjak dua menjak ni agak mellow. Mungkin disebabkan peristiwa-peristiwa yang aku tak jangka akan berlaku akhir-akhir ni, kalau jangka pun akan berlaku, aku tak expect kesannya akan sampai begini. Sudah terlalu banyak menangis, sudah terlalu sering sakit kepala, sudah terlalu banyak tidur, sudah terlalu banyak kelas atau komitmen yang aku ponteng, sampai aku pun tak faham kenapa sampai macam tu.

Tapi, aku rasa aku dah boleh terima kenyataan yang kita bukanlah sesiapa untuk mengubah keadaan seseorang, bukan siapa-siapa untuk membetulkan situasi seolah kita mampu. Aku mula menerima suratan bahawa semua yang berlaku ada hikmahnya tersendiri dan kita bukanlah siapa-siapa yang berkuasa memberi solusi terhadap masalah-masalah yang menimpa seseorang.

Kenyataan klisé -- 'semua yang berlaku adalah izinNya' yang seringkali kita lupa lantas menyalahkan orang yang terbabit secara langsung atau tidak langsung. Pernah suatu pagi, aku terjaga dari tidur, menyedari belum solat isya', bangun menunaikan solat, buat juga solat hajat, baca Al-Qur'an dan berdoa. Seakan sayu betul suasana ketika itu, dah lama betul aku tak rasa duduk dalam keadaan begitu. Masa baca tafsir, aku seakan terpujuk dengan ayat surah Al-Isra' ayat 28, yang menyuruh supaya berlembut ketika menasihat. Aku seolah mendapat teguran dan jawapan pantas daripada Allah yang kita tak boleh menghukum orang, berhemah dalam menasihati yang mana aku gagal nak ikut dan menyebabkan orang jauh hati.

Pagi itu, apa yang aku doakan dan minta dalam setiap solat seakan membuahkan hasil. Alhamdulillah. Hari yang baik untuk aku, aku kira dan aku mengharapkan pengakhiran yang baik buat mereka. Aku sedar aku hanyalah orang luar yang tidak mampu berbuat apa-apa melainkan berdoa moga keadaan menjadi lebih baik dan apa yang berlaku mematangkan mereka.

Pada hari itu, aku sedar yang kuasa doa bukanlah perkara yang lekeh. Mungkin kita tak sedar kuasa doa itu sendiri adalah sesuatu yang luar biasa. Luahan terus kepada Tuhan jauh lebih bermakna dan berharga daripada luahan kepada manusia.


P/s: Lagu-lagu move-on seakan sudah sebati dalam hidup sekarang. Yang paling favourite mungkin lagu Biar Saja daripada De Meises sebab lagu tu lagu paling positif.





1 comment:

  1. knape awak.. ape yg dah berlaku.. huhu

    apa2 pun semoga cekal dan kuat semangat.. inshaAllah

    ReplyDelete

Satu kata memberikan sejuta makna