Tuesday, January 27, 2015

Cinta Rasuah

Perbualan bersama seorang rakan, Mirali di sebuah restoran di Nilai, usai tamat peperiksaan semester lima. Aku dan dia memang selalu lepak di kedai makan, sampai berjam-jam lamanya, membincangkan entah apa-apa topik.

"Aku rasa cinta ni macam rasuah..." kata aku, menukar topik perbualan.

"Kenapa?" Tanyanya kehairanan. Mungkin pelik tiba-tiba topik itu keluar tanpa sebarang pengenalan.

"Takdelah. Sebab kau boleh buat orang jatuh cinta dengan hanya memberi. Kau bagi, bagi, lama-lama orang rasa terhutang budi. Kalau kau tak bagi, lama-lama rasa tu memudar..."

Dia menarik hela dan berkata, "salah tu.. aku tak rasa cinta tu rasuah. Kau bagi rasuah dekat orang yang kau benci. Tapi kalau sekejap ada, sekejap takde tu, normal lah. Sebab tu kena selalu semai..."

'Nice point buddy', kataku dalam hati sambil mengangguk.
"Jadi, cinta tu umpama baja?"


"Haha. Pun boleh lah. Lawak lah berfalsafah cinta waktu tengah hari terik ni. Dah 2 jam lebih kita kat sini tahu? Kesian orang lain nak makan. Jom balik..."

Kadang-kadang, kau hanya perlukan kawan yang mampu layan karenah kau tanpa sebarang rungutan.

Terima kasih teman :)

Thursday, January 8, 2015

Ignorance



Sometimes, it is even better to ignore everything
-- just to secure the life and the hearts


Enjoy your life as it is