Thursday, September 11, 2014

Ketidaktelusan Sistem Pendidikan Malaysia

11 September 2014

Sepatutnya hari ni adik-adik UPSR sudah pun merdeka, tidak payah dihantui dengan jembalang peperiksaan lagi. Tapi ternyata, sikap segelintir orang yang tidak bertanggungjawab, tidak telus bekerja membocorkan soalan, memang satu kenyataan yang tidak boleh diterima.

Tapi aku sedikit pun tak hairan bila dapat tahu berita soalan-soalan bocor. Aku dengan rasa rendah diri rasa, patut hapuskan sahaja peperiksaan yang besar-besar ni. Saban tahun dengar soalan bocor, apa kes?

Sudahlah Malaysia dimomokkan dengan negara yang agak kurang dari segi pendidikan. Terlalu exam-oriented. Peperiksaan demi peperiksaan perlu diambil untuk melayakkan pelajar pergi ke peringkat-peringkat seterusnya. Ya, tak dapat dinafikan, acuan ini telah lama. Sistem pendidikan yang menyimpang dari tujuan sebenar -- seharusnya memberi pemahaman dan menjadikan pelajar menuntut ilmu secara holistik, tetapi disudahi dengan pelajar hanya diajar untuk menjawab soalan demi soalan, tanpa pemahaman yang jitu. Pendek kata, sistem pendidikan yang hanya memberikan mereka pendedahan untuk menghafal teknik menjawab soalan dengan berkesan semata demi memberikan kepuasan A kepada mereka, sedang mereka tidak memahami.

Seterusnya, sesiapa yang mendapat bilangan A yang banyak akan menjanjikan sekolah yang cemerlang, guru yang bagus dan persekitaran yang selesa. Sayangnya bila kepandaian seseorang diukur berdasarkan bilangan A semata.

Bayangkan seorang pelajar lepasan UPSR yang mendapat 4A 1B. Oleh kerana 1B yang diperolehinya, dia dimarahi dan dibebelkan oleh ibu bapa lantaran tidak pandai seperti anak orang lain. Oh shit. Kenapa masyarakat telah mendoktrinisasikan pelajar seawal usia 12 tahun, bahawa mereka itu pemalas dan tidak pandai seperti anak orang lain hanya kerana 1B? Sepandai-pandai anak orang lain yang memperolehi semua A dalam peperiksaan, tetapi jika mereka terlebih dahulu mendapat soalan bocor, apa nilainya? Soalan bocor sebijik-sebijik. Come on lah. Matlamat sebenar nak serve pendidikan atau hanya menjanjikan nilai A yang banyak?

Ok, aku tak boleh pukul rata dengan mengatakan mereka yang dapat 5A hasil soalan bocor dan mereka yang memperoleh 4A adalah hasil usaha mereka. Poinnya di sini adalah ketidaktelusan mereka-mereka yang bertanggungjawab melakukan jenayah ni. Dan poin kedua adalah berkenaan penyimpangan matlamat pendidikan di Malaysia.

Bila semua perkara mahu dimudahkan, bukan kau yang susah. Aku bet adik-adik UPSR ni dah pun dapat tekanan mental yang hebat. Dahsyat! Tahniah!

Andai kata ini seditious, terpulang pada pengamatan. Kata rakyat Malaysia ada freedom of speech?

1 comment:

Satu kata memberikan sejuta makna