Thursday, July 19, 2012

Norma Ramadhan @Malaysia

Assalamualaikum...

















"Dah berapa tahun dah kau puasa kat sini (Australia)?" Fend menyoal sambil menyandarkan tubuhnya. Kenyang.

"Kali keempat. Kira tahun nie last la kalau aku tak sambung honour..." Akmal menjawab slumber.

"Kau mesti rindu kan nak puasa kat Malaysia?" Terasa kerinduannya terhadap Malaysia melanda walaupun baru seminggu di situ.

"Sejujurnya, aku lagi suka puasa kat sini." Tersenyum Akmal mengomel.

"Huh?"

Akmal menyambung. "Sebab roh Ramadhan sini lebih terasa. Aku dapat rasakan erti Ramadhan sebenar kat sini. Berbanding dengan Malaysia yang dah jadi lebih kepada budaya..."

Fend kebingungan. Meminta penjelasan. "Maksud kau?"

"Yelah. Ramadhan tu bukannya dieertikan dengan bazar Ramadhan. Bukan dieertikan dengan Malam Tujuh Likur pasang pelita. Bukan dieertikan dengan lawan meriam buluh antara kampung. Bukan dieertikan dengan buka puasa di hotel-hotel. Bukan dieertikan dengan rancangan masak-masak bulan puasa di TV. Tapi benda tulah yang jadi definisi Ramadhan di Malaysia."

Fend terdiam sejenak. Memikir. Memang betul apa yang diperkatakan. Budaya sebegitu dah jadi definisi Ramadhan di Malaysia.

"Orang dah hilang erti Ramadhan tu sendiri. Bagi aku Ramadhan tu Purification. Penyucian. Kira penyucian by all means and senses of the word." Akmal senyum segaris.

"Hmm.."



(diolah dan diadaptasi daripada Novel Contengan Jalanan - Hlovate)


*****************************************************


Yep sinis betul. Budaya Ramadhan kat Malaysia. Adakah hanya dieertikan pada bazar Ramadhan, rancangan memasak kat tv & so on?

Somehow budaya bukannya sesuatu yang wajib. Ianya dicipta apabila kita menjadikan ianya adat. Rasa lain kalau tak ada. Pelik.

Tapi budaya bukannya sesuatu yang constant. We can manipulate it. Bukannya bermakna hilang terus bazar Ramadhan bagai. Tapi menjadikan bulan Ramadhan lebih bermakna. Macam mana? 

Macam nie:

Credit: IProduksI























I'm not good either. Tapi sama-samalah kita cuba praktikkan. Nawaitu tu yang penting.

Salam Ramadhan Kareem. :)







15 comments:

  1. hahha.
    malaysia.
    ramadhan lebih diingati dengan bazaar dan promosi pasaraya berbanding dengan nikmat dan promosi yang di buat oleh ALLAH taala.
    LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh.anda lebih mengetahui.
      especially kat parkson kan? lol.

      Delete
  2. bereh doh 2.. jolor hok mg tulis mikir 2.. Tp, de kito buat amal bule poso 2, lain hari pon keno jgk la buat.. jgn bule poso jh g sejik.. lain hari pon keno la g.. contoh..

    ReplyDelete
  3. love that novel. but, tak habis bace lg, :D. harap2 ramadhan kali ni lebih baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat habiskan baca.
      aku seminggu lebih demam ayat hlovate lepas baca.
      insyaAllah. :D

      Delete
  4. tu belum kire lagi program2 menarik sepanjang bulan ramadhan di tv3, astro sume.. time die lak mase orang solat tarawikh tu.. kadang2 terskip gak aku sebab nak tengok tv.. -_-

    menarik gile ayat dalam novel hlovate tu.. macam kne suruh adik beli ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. entri promote untuk ko. cepat dapatkan kat pasaran!

      Delete
  5. love da novel. :) salam ramadhan kareem ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? i love it too. :D
      salam ramadhan kareem juga.

      Delete
  6. Sori...tak perasan mu update entri baru..
    Aku sokong sangat kata2 mu tu..hehe..:)
    Kat Malaysia ni..bazar je yang lebih..tapi pape pun..
    bergantung atas diri kita juga..sama ada untuk menghidupkan
    roh Ramadhan tu..

    Sama2 kita amik peluang untuk tingkatkan amal di bulan puasa ini ye
    sahabat..insyaAllah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3.. insyaAllah.
      semoga dengan amalan yang kita buat sepanjang bulan Ramadhan ini berlanjutan hingga bulan2 berikutnya. :)

      Delete
  7. Ramadan ni bulan kita,
    jom sama-sama manfaatkan ^^

    Salam ramadan, selamat berpuasa (:

    ReplyDelete

Satu kata memberikan sejuta makna